Een tegenvaller in de wereld van de dieselauto’s uit de lease. De afschrijving van deze dieselauto’s valt hoger uit dan verwacht. Voor leasemaatschappijen gaat dit geld kosten. De verliezen kunnen flink oplopen. Het is allemaal het gevolg van de Euro 5 emissienorm die op deze auto´s zit.


Europese emissienorm

Euro 5 is een Europese emissienorm die in 2009 van kracht werd. Deze norm die op de auto zit, drukt de prijs enorm. Diesels met een Euro 5-norm zijn door hun lage milieuzone na een leasecontract voor leasemaatschappijen moeilijk te verkopen. Het gevolg is dat de afschrijving hoger blijkt uit te vallen dan de leasemaatschappij vooraf had berekend.


Verlies op afschrijving

Een groot deel van het maandtarief van een leasecontract hangt af van de afschrijving. Leasemaatschappijen maken aan het begin van de looptijd een inschatting van de kosten voor een leasecontract waarmee het maandtarief voor een leaseauto wordt bepaald. Wanneer blijkt dat een leaseauto aan het eind van een leasecontract minder opbrengt dan ingeschat, geeft dit een verlies voor de leasemaatschappij.


120 tot 130 miljoen verlies

Zo zien we bij Leaseplan dat het verlies flink kan oplopen. Leaseplan heeft een vloot van zo’n 100.00 Euro 5-diesels. Volgens AutoWeek zou dit een verlies van 120 tot 130 miljoen euro betekenen. Het negatieve sentiment rondom diesels is dan ook een van de redenen voor de uitgestelde beursgang van Leaseplan, aldus AutoWeek.  


Nog meer negatieve factoren

Volgens Automotive worden er meer dan 73.000 dieselauto’s geleased. Dit zou betekenen dat er een gezamenlijk waardeverlies van 162 miljoen dreigt te ontstaan. Naast de negatieve invloed van de Euro 5-norm, zijn er nog meer factoren die meespelen. Zo zijn er inmiddels enorm veel zuinige diesels op de markt gekomen. Deze auto´s waren dankzij een bijtelling van 14% erg aantrekkelijk als leaseauto. Verder zijn er grote aantallen van voormalige leaseauto´s die de prijzen nog verder drukken.

Leasebranche in de lift

Maar er is ook goed nieuws, want ondanks dit alles zit de autoleasebranche flink in de lift. Dit blijkt uit een onderzoek van de ING. Ook is het aantal leaseauto’s het afgelopen jaar met bijna 10% gestegen. Door de aantrekkende economie komt er weer meer budget vrij voor nieuwe zakenauto’s. Een positieve ontwikkeling dus voor de leasebranche.

Deel dit artikel op social media: