Leasevergelijker.nl Blog

Beter inzicht in de afkoopsom van een leaseauto

Hoe zit het precies met de afkoopsom van een zakelijke leaseauto?

Ben je op zoek naar een nieuwe baan en rijd je momenteel in een auto van de zaak? Dan is het slim om je even te verdiepen in de precieze voorwaarden voor het beëindigen van je leasecontract. In principe is dit een kwestie tussen je werkgever en de leasemaatschappij, maar vaak moet je als werknemer opdraaien voor het tussentijds beëindigen van de overeenkomst. In dit artikel lees je hoe het precies zit.

Onderzoek: vaak een té hoge afkoopsom gevraagd

De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) heeft in 2017 onderzoek gedaan onder haar 25.000 leden naar de gemiddelde afkoopsom voor het tussentijds beëindigen van een leasecontract.

Daaruit komen verontrustende cijfers:

  • Zakelijke rijders betalen een gemiddelde afkoopsom van € 11.000.
  • Sommige leaserijders betaalden zelfs € 25.000 aan kosten.
  • De reële gemiddelde afkoopsom is slechts € 5000.

Een gemiddelde werknemer betaalt dus maar liefst 127% te veel!

Wie is er verantwoordelijk voor de afkoopsom?

Maar wie is er nu eigenlijk verantwoordelijk voor het betalen van die afkoopsom aan de leasemaatschappij? In principe gaat het om een contract tussen de werkgever en de aanbieder van de leaseauto. De werkgever moet dan ook in eerste instantie de boete betalen.

Soms is er de mogelijkheid dat een andere werknemer de leaseauto overneemt of dat de ex-werknemer zijn auto mee kan nemen naar een nieuw bedrijf. Zo niet, dan zit de werkgever met een flinke kostenpost. Daarom sluiten werkgevers vaak een overeenkomst met werknemers af, dat ze bij tussentijds vertrek verantwoordelijk zijn voor het betalen van de afkoopsom. Hier zit echter twee belangrijke voorwaarden aan.

Hoe voorkom je dat je te veel moet betalen?

Voorwaarden voor een leaseauto afkoopregeling:

  • De afkoopsom mag niet hoger zijn dan de werkelijk gemaakte kosten.
  • De werkgever spant zich in om de afkoopsom uit te onderhandelen.

Zoals je in dit artikel al hebt kunnen lezen, blijkt uit onderzoek van de Vereniging voor Zakelijke Rijders dat aan beide voorwaarden vaak niet wordt voldaan. De werkgever hoeft immers niet zelf te betalen en steekt vaak niet meer zo veel moeite in een ex-werknemer.

Gelukkig zijn hier inmiddels ook meerdere rechtszaken over gevoerd die de VZR heeft gewonnen. Je kunt met een second opinion dus wel degelijk een lagere afkoopsom afdwingen. Daar zijn overigens wel kosten aan verbonden: € 250 voor leden, en € 375 voor niet-leden.

Shercinio Ware
Nach oben