De belastingregels voor leaseauto’s veranderen voortdurend. Als ondernemer kun je daarom ook maar beter op de hoogte blijven zodat je niet te veel betaalt. In dit artikel lees je meer over de aanstaande veranderingen in de fiscale bijtelling en hoe die de kosten voor een elektrische leaseauto beïnvloeden.

 

Wat is fiscale bijtelling ook alweer?

Simpel gezegd belasting op het privégebruik van je leaseauto. Wie meer dan 500 kilometer per jaar privé in zijn of haar leaseauto rijdt, moet hierover belasting betalen. De Belastingdienst ziet dit namelijk als loon in natura. De verschillende bijtellingstarieven zijn 35, 22 en 4%. Het gros van de auto’s wordt met 22% belast, terwijl voor volledig elektrische auto’s een aantrekkelijker tarief van 4% geldt.

Leestip: De fiscale bijtelling zelf berekenen in 2018

 

Hybride auto al eerder de pineut

De precieze regels over hoeveel belasting je moet betalen over je privégebruik veranderen nogal eens. Zo waren eerder hybride elektrische auto’s zoals de Toyota Prius belast met een lager bijtellingstarief. Dat is sinds 2017 verleden tijd.

 

Tesla Taks: boven 50k meer bijtelling

Nu heeft de wetgever bepaalt dat volledig elektrische auto’s vanaf 2019 alleen 4% bijtelling betalen onder een cataloguswaarde van € 50.000.

In de volksmond wordt dit ook wel de Tesla-taks genoemd. Met een relatief goedkopere elektrische auto zoals de Nissan Leaf, Volkswagen Up of de Hyundai IONIQ blijf je een relatief gunstig tarief betalen. Maar met een duurder model zoals de Tesla model S kan de fiscale bijtelling meer dan verdubbelen. Je betaalt namelijk een tarief van 22% voor het gedeelte van de cataloguswaarde boven de € 50.000.

 

Veranderingen fiscale bijtelling vanaf 2021

Maar de grote klap moet nog komen. Vanaf 2021 wordt het fiscale bijtellingsvoordeel voor elektrische auto’s helemaal afgeschaft. Je betaalt dan een tarief van 22% voor elke leaseauto.

 

Elektrische auto leasen minder populair?

Betekent dit dat elektrisch leasen minder populair gaat worden? Het veranderen van de bijtellingsregels gaat ongetwijfeld effect krijgen op de duurzame leasemarkt in Nederland.

Tegelijkertijd neemt het prijsverschil tussen de cataloguswaarde van elektrische en benzine/diesels langzaam af. Ook zijn er nog andere subsidiemaatregelen zoals de MIA/VAMIL voor het aanschaffen van duurzame goederen zoals bijvoorbeeld een elektrische laadpaal.

Op de langere termijn blijft elektrisch leasen dan ook the way to go.

Leestip: De toekomst van de leaseauto in 7 trends.

Deel dit artikel op social media: