In 2011 gooide de Nissan Leaf hoge ogen als eerste volledig elektrische auto in massaproductie. De Japanner won onder andere de Auto van het Jaar award en werd de best verkopende elektrische auto ooit. In 2018 is Nissan met een nieuwe uitvoering gekomen. Lukt het de autofabrikant om het eerdere succes te evenaren? In dit artikel staan we uitgebreid stil bij de voor- en nadelen van deze volledig elektrische bolide.

Nieuwe uiterlijk past bij de zakelijke rijder

Het eerste dat opvalt aan de vernieuwde Leaf is dat Nissan het hele uiterlijk op de schop heeft gedaan. Waar de oude Leaf herkenbaar was aan haar ronde opvallende vormen, oogt de 2018 Leaf meer als een echte zakenauto. En daarmee is de nieuwe Leaf echt onderdeel van de huidige generatie Nissan modellen, en geeft het de indruk een kleinere versie van de Murano te zijn.

 

Ook binnen is er veel veranderd. Het plastic uit de oude versie is vervangen door betere, mooiere materialen en afwerking in een grotere ruimte. Daardoor krijgt de auto een meer prettige en stijlvolle ‘feel’. In de N-Connecta en Tekna opties van de Leaf krijg je nog iets meer wat dat betreft. Vooral het superieure tweekleurige interieur van de Tekna maakt indruk en is een aanrader.

Sneller en verder, en korter opladen

De associatie dat elektrisch rijden langzaam optrekken en langzaam rijden betekent, is al een tijd niet meer waar. De Nissan Leaf onderstreept dit nogmaals. Met zijn 40kWu lithium-ion-accu, goed

voor 150 paardenkracht, ga je van stilstand naar 100 in 8 seconden. Daarmee houdt het de concurrenten van Renault (Zoë) en Volkswagen (e-Golf) duidelijk achter zich. De Leaf heeft een topsnelheid van 145 km/u.

 

De actieradius, hoe ver je op een volle accu kunt rijden, is zoals te verwachten is, op papier anders dan in de praktijk. Waar de Leaf volgens de NEDC-norm 378 km bereik claimt, moet je volgens de meer realistische WLTP-norm eerder denken aan rond de 280 km op een volle batterij. De Amerikaanse EPA-norm maakt hier een conservatieve 240 km van. Maar dit is inclusief langere ritten; bij puur gebruik in de stad kun je een stuk verder rijden. En ook in deze categorie laat de Leaf de e-Golf en Zoë achter zich. Zoals bij alle elektrische auto’s, zorgt ook bij de Leaf koud weer voor een kleinere actieradius en warm weer voor een grotere.

 

Naast de mogelijkheid om regulier op te laden kun je de Nissan Leaf ook sneller opladen met de ‘fast charge’ optie, door gebruik te maken van de CHAdeMO aansluiting en kabel. In plaats van een hele nacht te laden, kun je hiermee je accu van leeg naar 80% laden in 40 minuten. En dat maakt langere ritten maken met de Leaf natuurlijk aantrekkelijker. Hierbij moet wel een kanttekening worden geplaatst: de eerste gebruikers rapporteren dat bij herhaaldelijk snelladen het laadvermogen afneemt. Dit komt omdat de batterij opwarmt en warm blijft, omdat het geen apart koelingssysteem heeft. De oplaadaansluiting is overigens praktisch gepositioneerd: midden vooraan de auto, op een normale hoogte.

 

e-Pedal en Pro-Pilot Assist; relaxed rijden

Zoals alle elektrische auto’s haalt de Leaf energie terug als de auto afremt; als je de voet van het gas haalt, remt de auto sneller af dan een diesel- of benzineauto, want er wordt energie terug aan de accu

gegeven. Maar daar doet Nissan nu een schepje bovenop met het uiterst handige ‘e-Pedal’-systeem. De e-Pedal, makkelijk aan te zetten door middel van een knop op het dashboard, werkt volgens

hetzelfde principe en geeft energie terug aan de accu zodra je de voet van het gas haalt. Maar het doet dit nog effectiever. Hierdoor merk je dat – na even te wennen natuurlijk –  je bij lagere snelheden eigenlijk het rempedaal niet meer hoeft te gebruiken. En dit maakt rijden in de Leaf heel relaxed.

 

Nog prettiger rijden wordt het bij inschakeling van de ‘Pro-Pilot Assist’.  Dit systeem heeft veel weg van de Auto-Pilot van Tesla. Aan de ene kant is het een zogenaamde adaptive cruisecontrol die met een radar naar het verkeer voor je kijkt en netjes de snelheid van de cruisecontrol aanpast als een auto voor je een lagere snelheid heeft. Daarnaast bestaat het ook uit een camera die naar de banen op de weg zelf kijkt, de active lane control. En dat maakt dat op de snelweg, ondanks dat je wel de handen aan het stuur moet houden, de Pro-Pilot het verloop van de weg kan volgen en zelf bijstuurt. Het systeem werkt prima en kan rijden een stuk plezieriger maken, vooral in de file. Het werkt niet zo goed als dat van Tesla, maar dan rijd je ook wel in een stuk hogere prijsklasse.

Rij- en gebruikscomfort van de Nissan Leaf

Natuurlijk is een elektrische auto een stuk stiller dan en niet-elektrische, maar ook in vergelijking met andere EV’s in zijn klasse scoort de nieuwe Leaf punten. Zo is hij aanzienlijk stiller dan de Renault Zoë en de Hyundai IONIQ. Qua vering en rijcomfort doet de e-Golf het iets beter dan de meer sportieve hatchback, maar de Leaf laat duidelijk de Zoë, IONIQ en, opvallend genoeg, de BMW i3 achter zich. En op de snelweg valt het verschil met de e-Golf vrijwel weg.

 

Omdat elke elektrische auto ergens de batterij kwijt moet en de Leaf geen uitzondering is, zit je hoger dan in een traditionele auto. Dat geeft een beetje het gevoel dat je een MPV rijd. Het gezichtsveld is dan ook prima en wordt nog beter door de 360-graden camera met bijbehorende

parkeersensoren, standaard toegevoegd vanaf de Leaf N-Connecta uitvoering. De hoge zit zorgt niet voor te weinig ruimte; er is voldoende hoofd- en beenruimte aan de voorkant, ook voor langere mensen. De achterbank is iets krapper. Het stuur kan omhoog en omlaag worden versteld maar, en dit is een klein gemis, niet naar je toe worden gebracht. Dit is te compenseren door je stoel dichter of verder van het stuur te zetten. Het dashboard is uiterst gebruiksvriendelijk en de vertrouwde ronde snelheidsmeter is terug.

 

Ondanks dat de Leaf, vooral door de diepte, een grotere laadruimte heeft dan bijvoorbeeld de e-Golf, de IONIQ en de Zoë, is het niet de meest praktische. Een vlakke laadvloer ontbreekt (anders dan bij bijvoorbeeld de e-Golf), maar wel is er gedacht aan handige opbergnetten aan beide zijden van de achterbak, om bijvoorbeeld de laadkabels in weg te stoppen. Toch laat de bergruimte in de Leaf

de onhandigheid van de Ford Focus Electric ver achter zich. Verder zijn de kleinere opbergruimtes goed verzorgd, met de standaard ruimten in de deuren, goede bekerhouders in het midden en een smartphonehouder.

Extra’s bij Visia, N-Connecta en Tekna uitvoering

Elke uitvoering boven de uitgeklede Visia versie komt met een uiterst gebruiksvriendelijk touchscreensysteem met navigatie, Apple CarPlay en Android Auto smartphone connectie en DAB-radio. Dit navigatiesysteem helpt ook bij het uitstippelen van de beste route naar een oplaadpunt.

 

Ga je voor het meest uitgebreide Tekna pakket, dan zit daar ook een Bose geluidssysteem met subwoofer bij. Overigens zijn de meer luxe opties vanaf de N-Connecta uitvoering standaard aanwezig, van de Pro Pilot Assist, bekleding van deels leer, verwarmde stoelen voor, verwarmd stuur, automatisch inklapbare buitenspiegels, automatische vergrendeling tot superieure klimaatbeheersing.

Betrouwbaarheid en veiligheid

Eigenaren van de Nissan Leaf 2018 rapporteren per 100 autos minder problemen dan die van bijvoorbeeld de Renault Zoë, BMW i3 en Tesla Model S. Naast de standaard features zoals een sterk chassis, zes airbags, ABS en verstevigde hoofdsteunen en stoelleuningen, heeft de Leaf nog een aantal systemen die de betrouwbaarheid in gebruik en veiligheid ondersteunen.

 

Geavanceerde rijcontrolesystemen zorgen ervoor dat je stuur- en remacties constant in de gaten worden gehouden, om te kunnen compenseren voor overstuur en onderstuur door gericht snelheid te verminderen en (per afzonderlijk wiel!) te remmen. Daarbij houdt het automatisch remsysteem zelfs rekening met de verdeling van het gewicht over de auto. Optioneel is het voetgangersdetectiesysteem, dat samenwerkt met het remsysteem. Daarnaast zorgt traction control ervoor dat bij slippen direct wordt afgeremd en je helpt de controle over de auto te behouden. Ook houdt de Leaf zelf standaard de bandendruk in de gaten, geeft een waarschuwing wanneer er actie ondernomen moet worden, en helpt het u zelfs tijdens het oppompen de goede bandendruk te vinden.

 

Zorgen over de batterij tijdens extreme omstandigheden? Niet nodig: de Nissan Leaf is uitgebreid en succesvol getest op elektrische schok-veiligheid in het geval van extreme omstandigheden zoals een ongeluk. Nissan zelf heeft daarnaast de auto voor extreme omgevingsfactoren getest en zelfs rijdend door een meter water zijn deze auto en haar batterij veilig bevonden.

 

Conclusie: een van de beste elektrische auto’s

De nieuwe Nissan Leaf is een uitstekende keus als je op zoek bent naar een goede, veilige en betaalbare elektrische auto van de huidige generatie. Nu het uiterlijk een positieve update heeft gekregen, kan ook een professional zich prima laten zien in de Leaf. Op veel vlakken gaat deze auto de concurrentie voorbij, zoals in actieradius, oplaadsnelheid, ruimte en rijcomfort. Vooral het Pro-Pilot Assist systeem maakt de iets meer aangeklede versies van de Leaf meer dan goed.

Minpunten zijn er niet veel. De ruimte achterin had wat meer gemogen, en voor enkele gebruikers kan de weinig verstelbare stuurkolom een ergernis opleveren. De wat spartaanse Visia versie is misschien wat sober voor vandaag de dag, maar zeker voor de gemiddelde zakelijke leaserijder liggen de luxere opties, zoals de N-Connecta en Tekla zeker binnen bereik.

Deel dit artikel op social media: