Bij zakelijk leasen is de bijtelling een belangrijke factor in de kosten. Tot nu toe heb je als leaserijder met een volledig elektrische auto flink voordeel dankzij een lage bijtelling. Maar de politiek zou de politiek niet zijn als ze een regel ongewijzigd zouden laten. De komende jaren staan er weer veranderingen op stapel voor de bijtelling bij elektrische auto’s. Benieuwd welke? In dit artikel leggen we het uit.

 

Hoe zat het ook alweer?

Bijtelling is afhankelijk van het bijtellingspercentage en ligt afhankelijk van de auto tussen de 0% en 22% van de catalogusprijs (ook wel fiscale waarde genoemd) van de auto.

Om de bijtelling te berekenen trek je daar weer de eigen bijdrage vanaf.

Even ter herinnering: de eigen bijdrage is dat bedrag wat in de afspraken tussen de werkgever en werknemer aangemerkt staat als de kosten voor privégebruik van de auto door de werknemer.

 

EV’s en bijtelling

Elektrisch rijden wordt al een aantal jaar door de overheid gestimuleerd door lage of zelfs 0% bijtelling te rekenen. Waar er vóór 2017 nog een veelheid van percentages werd gehanteerd, is het sinds vorig jaar versimpeld: bij een pure EV met geen uitstoot (CO2) hoorde een bijtelling van 4%. Daarboven, dus zelfs als je auto 1 gram CO2 uitstoot per kilometer, of als je benzine rijdt, is de bijtelling 22%.

Maar volgend jaar begint de opbouw van de bijtelling voor de duurdere EV’s met cataloguswaardes boven de € 50.000, zoals de Tesla S en de Jaguar I-Pace. De overheid is de subsidie op het elektrisch rijden voor deze groep aan het afbouwen, en daarom geldt voor 2019 en 2020 op de waarde van de auto boven de € 50.000 een bijtelling van 22%.

Waar je dus voor een auto van € 70.000 in 2018 nog een bijtelling (ex. aftrek eigen bijdrage) van 0.04 x 70.000 = € 2.800 rekende, wordt dat in 2018/2019: 0.04 x 50.000 (2000) + 0.22 x 20.000 (4400) = € 6.400.

 

2021: Het feest voor hogere segment EV’s is echt voorbij

Vanaf 2021 is het bijtellingsfeest voor het duurdere segment EVs in de lease helemaal voorbij; dan geldt voor elke EV met een fiscale waarde  van boven de € 50.000 dat de hele catalogusprijs onder het 22% tarief valt. Dan gaat de jaarlijkse bijtelling dus flink omhoog. Met onze elektrische voorbeeldauto van € 70.000 komt de bijtelling (ex. aftrek

eigen bijdrage) uit op 0.22 x 70.000 = € 15.400 vanaf 2021.

Zowel voor de wijziging voor 2019-2020 als die voor 2021 is het belangrijk in de gaten te houden dat het auto’s betreft die in die periodes het kenteken voor het eerst op naam krijgen gezet.

Deel dit artikel op social media: