Leasevergelijker.nl Blog
Subsidie voor Leasen Elektrische Bestelwagen

Subsidie voor Leasen Elektrische Bestelwagen

Subsidie voor leasen elektrische bestelwagen

De opkomst van elektrische auto’s is niet meer tegen te houden. Naast elektrische personenauto’s produceren steeds meer autofabrikanten inmiddels ook bestelwagens die geen CO2 en andere schadelijke stoffen uitstoten. Het aanschaffen van een elektrische, emissievrije bestelauto is daarentegen geen gemakkelijke beslissing. Veel (kleine) ondernemers hikken bijvoorbeeld aan tegen de aanschaf van een elektrische bestelwagen. Het is dan ook goed nieuws dat er vanaf het voorjaar van 2021 een aanschafsubsidie tot 5.000 euro geldt voor het aankopen of leasen van een elektrische bestelwagen.

Steuntje in de rug

Eerder gold er voor particulieren al een subsidie voor de aanschaf van een elektrische personenauto. Vanaf de lente van 2021 kunnen ook ondernemers profiteren van dit financiële steuntje in de rug, dat in meerdere opzichten welkom is. Enerzijds is het uiteraard bevorderend voor het streven naar schone lucht in de (grote) steden. Anderzijds is het een prettige ondersteuning voor ondernemers die de komende jaren serieus overwegen om over te stappen naar een elektrische bestelbus, die doorgaans duurder is qua aanschaf, maar goedkoper is in onderhoud en gebruik.

Actieradius

De aanschafsubsidie loopt tot en met 2025 en betreft 10% korting op de nieuwprijs met een maximumbedrag van 5.000 euro. De subsidie geldt zowel voor de aankoop als lease van een volledig elektrische bestelbus. Voorwaarde om in aanmerking te komen voor de subsidie is dat de auto een actieradius heeft van minstens 100 kilometer.
Een elektrische auto met een volle accu kan doorgaans een minder grote afstand afleggen dan een auto met een volle tank benzine of diesel. Er zijn echter al vele elektrische modellen van verschillende automerken beschikbaar die een actieradius hebben van meer dan 250 kilometer. Hierdoor kan een elektrische auto door veel ondernemers al prima worden gebruikt voor het afleggen van de dagelijkse (zakelijke) kilometers op één volle accu zonder dat de auto hiervoor tussentijds opgeladen hoeft te worden.
Vergroening wagenpark
Er is voor de aanschafsubsidie 185 miljoen euro vrijgemaakt door de overheid. De subsidie kan worden aangevraagd zolang er geld beschikbaar is in de subsidiepot, die elk jaar (met een steeds lager wordend bedrag) wordt aangevuld. Ondernemers en bedrijven kunnen een beperkt aantal bestelauto’s met deze subsidie aanschaffen. Indien de aangeschafte auto binnen drie jaar wordt verkocht, moet een deel van de subsidie worden terugbetaald.
De geldelijke stimulans geeft ondernemers wat meer financiële armslag om hun wagenpark ‘groener’ te maken. Vanaf 2025 wordt in veel grote steden namelijk een milieuzone gehanteerd waar milieuonvriendelijke bestelbusjes niet meer welkom zijn. Het centrum zal vanaf dan alleen nog toegankelijk zijn voor bestelwagens die volledig emissievrij zijn.

Voordelen autolease

Naast de aanschafsubsidie zijn er nog meer fiscale voordelen waar je als ondernemer van kunt profiteren bij het leasen van een elektrische bestelauto. Zo kom je bij de keuze voor een emissieneutrale bestelwagen ook in aanmerking voor de milieu-investeringsaftrek (MIA), de kleinschaligheidsaftrek (KIA), een verlaagde bijtelling en gemeentelijke bijdragen.

Daarnaast biedt autolease je altijd een passende oplossing met shortlease, operational lease of financial lease. Welke leaseconstructie je ook kiest: het vaste maandbedrag geeft je vooraf zekerheid over je kosten, waardoor je je als ondernemer volledig op andere zaken kunt richten.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Overstappen van fossiele brandstoffen naar schone energie is een zeer interessante optie voor ondernemers en bedrijven die de keuze hebben gemaakt voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). De keuze voor een elektrische bestelauto past in een dergelijke bedrijfsvoering. Volledig klimaatneutraal is een elektrische auto niet, aangezien er bij de opwekking van elektriciteit en het produceren van de auto altijd wel wat schadelijke stoffen vrij komen. In vergelijking met een benzine- of dieselauto levert een elektrische auto echter wel aanzienlijk minder belasting op voor het milieu.

Elektrische laadpaal

In tegenstelling tot de auto’s zoals we die traditioneel kennen, is bij volledig elektrische auto’s de benzine- of dieselmotor vervangen door een of meerdere elektromotoren. De elektriciteit die voor de aandrijving van de auto zorgt, is afkomstig van een accu die uit een pakket batterijen bestaat. Er is een laadpaal voor nodig om deze accu op te laden. Dit kan zo’n zes tot tien uur duren, waardoor dit door de meeste autobezitters voornamelijk ’s avonds of ’s nachts wordt gedaan.

Voordeel is wel dat je altijd met een volle accu vertrekt en normaliter overdag niet tussentijds de accu hoeft op te laden, terwijl je bij een benzine- of dieselauto soms tussendoor moet stoppen om te tanken. Uiteraard is dit alleen van toepassing als je dagelijkse (werk)kilometers niet boven de maximale actieradius van je elektrische auto uitkomen. Tussendoor opladen met een snellader langs de snelweg duurt zo’n twintig tot dertig minuten.

Janet Jones
Nach oben