Leasevergelijker.nl Blog
Zakelijke rijder oriënteert zich online!

Zakelijke rijder oriënteert zich online!

Zakelijke rijder oriënteert zich online!

24-04-2015

Vereniging Auto van de Zaak heeft samen met RAI Vereniging en RDC inMotiv een onderzoek gedaan naar het oriëntatie- en keuzegedrag van zakelijke rijders. Het uitzoeken van een nieuwe auto is vooral fun, er wordt veel tijd ingestoken, hoofdzakelijk online en dan voornamelijk op de merkensites. De dealer komt pas in beeld als de keuze al bijna is gemaakt

Vereniging Auto van de Zaak heeft zo’n 400 leden van de vereniging ondervraagd over hoe
zij tot de keuze van hun huidige zakelijke auto zijn gekomen. Alle zakelijke rijders waren in
het afgelopen jaar van auto gewisseld. Deze Customer Journey is zorgvuldig in kaart
gebracht en gepresenteerd aan belangstellenden tijdens de AutoRai.

Ondanks de versobering van autoregelingen en de bijtellingspolitiek, ervaren 9 op de 10
rijders het als een feest om een nieuwe auto te mogen uitzoeken. Voor bijna 3 op de 10 is
oriëntatie op een auto een continue proces, ook als er net een nieuwe zakelijke auto is
gekozen.

Er worden maar 2 tot 3 dealers bezocht van 2 tot 3 merken om de auto te ruiken, te voelen
en te zien en voor het maken van een proefrit. Een kwestie van inkoppen zou je denken.
Toch lukt het dealers nog vaak om de klant toch weg te jagen! Bijna 1 op 10 noemt het
contact met arrogante, ongeïnteresseerde of juist opdringerige verkopers als minst leuk.

Het grootste deel van het koopproces van de auto vindt online plaats. 67% haalt zijn
informatie vooral van de merkensites. Driekwart blijkt van te voren de selectie al te
hebben beperkt tot 2 of 3 merken en gaat dus gericht op zoek. Toch besteedt ruim de helft
van de ondervraagden meer dan 10 uur en 1 op de 5 zelfs meer dan 30 uur aan het
uitzoeken van de auto. Gelukkig,…. de auto blijft vallen onder het hoofdstuk: toys for boys.

Bron: AVDZ

 

LeaseVergelijker
Nach oben